Σημαία Καλαμών

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΚΝΙΑΣ | Το Βήμα, ένθετο “Βιβλία”, Κυριακή 1 Δεκεμβρίου 2002

«Οι ομοφυλόφιλοι είναι αδύνατον να έχουν έστω και την ελαχίστην τσίπαν. Και, αφού ανεντίμως ασελγούν εφ’ εαυτών, αντιβαίνοντες προς τας διατάξεις των κοινωνικών και ηθικών νόμων αλλά και προς τας επιταγάς των νόμων της Δημιουργίας, κατά κυνικόν και ξετσίπωτον τρόπον παραποιούν την αλήθειαν και της λογικής τα ερείσματα, προσπαθούντες να παραπείσουν τους ελευθέρως σκεπτομένους λαούς με τα πρόστυχα τεχνάσματά των. Οι αγύρται μεταχειρίζονται το ψεύδος και την απάτην, διά να παραπλανήσουν τους ευπίστους».

Το ανωτέρω απόσπασμα πρωτοσέλιδου άρθρου της εφημερίδας Σημαία Καλαμών της 10ης Μαρτίου 1956 (η Σημαία εκδόθηκε το 1913 και το ΕΛΙΑ διαθέτει 57 φύλλα της, από το 1917 ως το 1980), εκτός του ότι επιδεικνύει παντελή έλλειψη πολιτικής ορθότητας (έννοια άγνωστη προ πεντηκονταετίας), αποτελεί και γρίφο, κατ’ αρχάς, για τον αναγνώστη. Από πού κι ως πού ξεκινά έτσι ένα άρθρο με τίτλο «Άγγλοι απήγαγαν χθες κατά τρόπον γκαγκστερικόν τον Εθνάρχην Μακάριον»; Το βλέμμα του απορημένου – πλην ευσυνείδητα επίμονου – αναγνώστη επιστρέφει στην εφημερίδα: «Εζήτησαν να κρατήσουν την διαχείρισιν των εξωτερικών και αμυντικών υποθέσεων της σκλαβωμένης νύμφης της Μεσογείου. Τους ανεγνωρίσθη αυτό το άδικον προνόμιον. Τρώγοντας όμως έρχεται η όρεξις. Και οι οχευόμενοι αλλήλους ήτο αδύνατον να σκεφθούν ως λογικά όντα, ως άνθρωποι».

Και στο σημείο αυτό γίνεται πλέον σαφές (εκτός αν ο υποθετικός μας αναγνώστης αδυνατεί και αυτός να σκεφτεί ως λογικό ον) ότι ως ομοφυλόφιλοι (με ό,τι αυτό συνεπάγεται, σύμφωνα με τη Σημαία Καλαμών) λογίζονται οι Άγγλοι – όλοι ανεξαιρέτως, βάσει της αρχής της συλλογικής ευθύνης. Θέμα του άρθρου το Κυπριακό, που δεν έπαψε να απασχολεί τον ελληνικό Τύπο στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και που σήμερα είναι για άλλη μία φορά ιδιαιτέρως και επειγόντως επίκαιρο. Την κοινωνικά ρατσιστική έκρηξη του συντάκτη του άρθρου, που υπογράφει ως Ε. Α. Χ., προκάλεσε η αιφνίδια σύλληψη του Μακαρίου και ο εκτοπισμός του στις Σεϋχέλλες, στο πλαίσιο της (τότε ακόμη απροκάλυπτα) αποικιοκρατικής βρετανικής πολιτικής.

Ωστόσο η παράθεση μόνο αυτών των αποσπασμάτων, που γράφτηκαν εν θερμώ για ένα ευαίσθητο ζήτημα, μάλλον αδικεί την εφημερίδα που ίδρυσε ο Β. Μιχαλακέας. Επί δεκαετίες η Σημαία κάλυπτε διεθνή, εσωτερικά και τοπικά θέματα, ενώ από τις σελίδες της προβάλλει ανάγλυφη η εικόνα της αστικής ζωής στην Καλαμάτα. Ενδιαφέρον παρουσιάζει η δημόσια συζήτηση την οποία φιλοξένησε την άνοιξη του 1940 η εφημερίδα σχετικά με το δίλημμα για την ονομασία της πόλης («Καλάμαι ή Καλαμάτα»). Ο ακαδημαϊκός Σ. Κουγέας, με ένα νηφάλιο άρθρο, τοποθετείται υπέρ της δεύτερης ονομασίας και εναντίον της εξαρχαϊστικής λογικής των «αρχαιοπλήκτων Βαυαρών», λογικής που, παραδόξως, δεν έχει εκλείψει εντελώς στις μέρες μας.

http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=47&artid=130294&dt=01/12/2002#ixzz1Ey8kRfUF
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: