Ευβοϊκός Χρόνος

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΚΝΙΑΣ | Το Βήμα, ένθετο “Βιβλία”, Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2002

Στη βιβλιοθήκη του ΕΛΙΑ φυλάσσονται 73 φύλλα της εβδομαδιαίας εφημερίδας Ευβοϊκός Χρόνος του Αθανασίου Κούκουρα, από τις 4.9.1970 (ενδέκατο έτος κυκλοφορίας της) ως τις 3.3.1979. Την εφημερίδα (τετρασέλιδη, εξάστηλη και διαστάσεων 50 Χ 35 εκ.) απασχολεί κυρίως η τοπική επικαιρότητα· το ενδιαφέρον εστιάζεται σε ζητήματα πατριωτικά, θρησκευτικά καθώς και ηθικής τάξεως. Ο Ευβοϊκός Χρόνος εκφράζει τον παραδοσιακό εθνικοχριστιανικό συντηρητισμό που, σε συνδυασμό με τον γνώριμο επαρχιώτικο τοπικισμό, τού επιτρέπει να λιβανίζει την «Εθνικήν Κυβέρνησιν» των συνταγματαρχών αλλά και να ελέγχει τους διαφόρους αρμοδίους και υπευθύνους όποτε το κρίνει σκόπιμο (π.χ. επειδή η παραλία της Χαλκίδας «βρωμοκοπάει» ή επειδή το γεφυράκι είναι στενό για το λεωφορείο «όποιος θέλει να μάθει πού ενεδρεύει ο Χάρος, ημπορεί να ταξιδεύσει από Πάλιουρα εις Αγιον Αθανάσιον»).

Το πνεύμα της εφημερίδας εκφράζεται άριστα από τη λαϊκή καθαρεύουσα που χρησιμοποιεί, μια γλώσσα μάλλον απλή, με τα απολύτως αναγκαία καθαρευουσιάνικα στοιχεία, και το απερίφραστο και ελαφρά ειρωνικό ύφος, ιδίως στη στήλη «Απόψεις και Σχόλια», που τον Φεβρουάριο του 1971 μετονομάζεται σε «Σημειώματα». Παρακολουθούμε από τη στήλη τον αγώνα του συντάκτη της για την ευπρέπεια: «Ο Γυμνασιάρχης της πόλεώς μας κ…. είχε μίαν υπέροχον έμπνευσιν, εξ αιτίας της οποίας του απευθύνομεν τα θερμότερα των συγχαρητηρίων μας. Απαντες οι μαθηταί εις το εξής θα είναι κουρεμένοι, δεν θα κυκλοφορούν πέραν της 9ης βραδυνής, δεν θα φοιτούν εις τα σφαιριστήρια, δεν θα πηγαίνουν εις τα ζαχαροπλαστεία άνευ της συνοδείας των γονέων των, δεν θα παρακολουθούν ακατάλληλα έργα κινηματογράφου και θα είναι από πάσης απόψεως κόσμιοι και ευγενείς. Αι εντολαί αύται είναι έκφρασις της Ορθοδόξου Ελληνικής Θεολογίας και της αδόλου Ελληνικής ψυχής. Ο Ευβοϊκός Χρόνος ελαλάκιασε να φωνάζη “κάτω οι τρίχες, ζήτω το προβατοψάλιδο”. Θα χαρούμε ακόμη περισσότερο αν μάθουμε και τα εξής: 1) Οτι απηγορεύθη το μίνι κατά τας γυμναστικάς επιδείξεις, πράγμα το οποίον δυσαρεστεί και τις ίδιες τις μαθήτριες. 2) Οτι επανήλθε το πηλίκιον εις τα κεφάλια των μαθητών».

Αλλού βλέπουμε πώς η κατάπτωση των ηθών είναι εισαγόμενη («Ενώ ο ιερέας εδιάβαζε την ευχή, γνωστός μαλλούρος, φαιδροπρόσωπος ρεκλαματζής, εμηρύκαζε δίκην γίδας πέντε-έξι τσίχλές μαζί. Στενός φίλος του του συνέστησε να σταματήσει τη μάσα. Εκείνος όμως αγρόν ηγόρασε. Είναι και αυτό Ευρωπαϊκή επίδρασις») ή συνδέεται με τη μασονία (τίποτε δεν είναι τυχαίο): «Ενας νεαρός μπουκλομαλλουρομύσταξ χίππυ εσχάτως κορδώνεται σαν καρπενησιώτικο στυλιάρι και καμαρώνει σαν γύφτικο σκεπάρνη. Γιατί άραγε; Ιδού γιατί: Κάπου στην Αθήνα βρήκε ένα μενταγιόν τεραστίων διαστάσεων και μασονικό 100%. Παριστάνει μια μοσχαροκεφαλή με γουρλωμένα μάτια και κέρατα μεγάλα και μυτερά. Δηλαδή η μια μοσχαροκεφαλή κρέμεται από την άλλη. Τι χάρμα! Αυτό είναι θέαμα…».

http://www.tovima.gr/default.asp?pid=46&ct=47&artid=128651&dt=22/09/2002#ixzz1ExXXpHaA
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: